Írások
-
Művészek írták
Fodor Tamás –egy kép egy emlék
Egy kép – az Egyetemi Színpad 1960. december 5. Pathelin mester előadásáról, Kertész Péterrel jómagam, – emlékeztet immár 60 éve a színpadon. Fodor Tamás
-
Művészek írták
Beat ünnep. Kőbányai János fotói
Témája a beat nemzedék és közönsége, akikkel kamaszként már a kezdeteknél együtt ünnepelte a zenéjükkel körülírt új életérzést. Szegő György -
Művészek írták
Cseppben a tenger
Dürrenmatt azt írta művéről: „ … olyan történet, amely valahol Közép-Európában, egy kisvárosban játszódik, s olyan ember írta, aki egyáltalán nem akarja elkülöníteni magát ezektől az emberektől, és cseppet sem biztos abban, hogy helyükben máshogy cselekednék.” Szegő György -
Művészek írták
Tánccal elmesélt képi összhangzat
Swift Gulliverje egyszerre filozófia és gyerekmese. A jó mese gyakran lételmélet. Mivégre vagyunk itt a Földön – ez kívülről, alulról vagy fentről mindig jobban átlátható, mint a bennelétben. A 18. sz.-i szerző szatirikus regénye máig nem kopott el. Számos filmes, rajzfilmes, tv-adaptációja, színpadi átdolgozása aratott sikert. A java felnőttekhez (is) szólt – így van most is. Szegő György -
Művészek írták
Felnőtt játszótér –
II. RichárdA reneszánsz Anglia ironikus fametszetén a fejetetejére álló világban talicska tolja az embert. Brueghel híres képén, a Gyermekjátékok figurái még nem így láttatták a világ működését. Nála a középkor felfogása szerint a gyerek még kis felnőtt. Shakespeare-nél fordul a játék, a talicskázás vagy épp a koronázás gyerekjátékai átvették a prímet. Szegő György -
Művészek írták
Élet/Képek– Keleti Éva a Műcsarnokban
A kiállítás-arculat portréján a mosolygó fotóművész szemüvegében emblematikus balett-fotói tükröződnek. Így jutott eszembe az Új Tükör, ahol ─ mint itt a kiállításon is ─ a fekete-fehér és az akkor új színes sajtófotók harmonikus egységet alkottak. Ez a bravúr nem kis siker volt és maradt. Szegő György -
Művészek írták
Sötét tónusban
David Doiasvili grúz rendező. Azaz, az összeomlott birodalom egyik utódállamából is hozza megélt tapasztalatait. Korszakváltásban él, mint egykor Moliére. Mai szóhasználattal, posztmodern kultúrák részesei. Mi is. Moliére műveivel „tanítani akart”, de ezzel el is takarta ítélkezését. A Tartuffe-on kora nevetett is, de be is tiltatta. Szegő György -
Művészek írták
A látványtervező Rajk emlékezete
A gyászoló emlékezés elfeledettnek tűnő részleteket hív elő. Laci derűs, energikus figurájára az első szegedi egyetemi tábortól emlékszem. Majd tíz évvel későbbi emlék 1979-ből, amikor már barátként terelgetett – Kovács István Stúdió-beli társammal együtt – a párizsi alternatív éjszakában. Ekkor már az említett Stúdió „névadásához” – a Rákosi-diktatúra által kitalált álnév, az elképesztően embertelen gaztett Laci gyerekkorához tartozott – illően jókora iróniával töltötte meg a munkáit és talán személyes kapcsolatainak szféráját is. Szegő György -
Művészek írták
Szabadság, tragikus szerelem, zene
F. Scott Fitzgerald írt egy kultregényt, amit – mert „titokzatos” – ciklikusan újra és újra elő lehet venni. 1925-ben jelent meg, és az amerikaiak győztes Nagy Háborúja utáni mámor és kiábrándulás lélektani tükreként éppen ma is jól megfejthető, hogy mitől „örök”. Szegő György -
Művészek írták
Színház-film-színház
A színházi dráma – elsőszülöttként – rendre többször alapul szolgált a kistestvér film műfajában újjászülető feldolgozásokhoz, mint fordítva. A friss vígszínházi premier, John Cassavetes Premierje összetettebb, sajátos kivétel. Szegő György